Incoterms w logistyce – co to jest i jak wpływają na międzynarodowy handel?
Incoterms (International Commercial Terms) to międzynarodowe reguły handlowe, które określają zasady podziału kosztów, obowiązków i ryzyka między sprzedawcą a kupującym w transakcjach handlowych. Są one kluczowe w logistyce, ponieważ pomagają usprawnić procesy transportu towarów na rynkach międzynarodowych. Znajomość Incoterms jest niezbędna dla firm zajmujących się importem i eksportem, ponieważ wpływa na sposób organizacji dostaw, ubezpieczenia oraz cła.
Co to są Incoterms?
Incoterms zostały stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) i po raz pierwszy opublikowane w 1936 roku. Mają na celu zminimalizowanie nieporozumień wynikających z różnic w interpretacji terminów handlowych w różnych krajach. Obecnie najnowsza wersja Incoterms 2020 obowiązuje od 1 stycznia 2020 roku.
Dlaczego Incoterms są ważne w logistyce?
Znajomość Incoterms jest kluczowa dla każdej firmy, która uczestniczy w międzynarodowym handlu. Te zasady regulują m.in.:
- Miejsce i moment przeniesienia ryzyka – Incoterms precyzują, w którym momencie ryzyko związane z uszkodzeniem lub utratą towaru przechodzi ze sprzedającego na kupującego.
- Obowiązki stron – Określają, która ze stron odpowiada za różne etapy transportu, jak np. załadunek, przewóz, formalności celne, ubezpieczenie towaru.
- Podział kosztów – Incoterms wskazują, kto ponosi koszty transportu, ubezpieczenia i opłat celnych.
Dzięki Incoterms możliwe jest uniknięcie wielu nieporozumień i sporów, które mogłyby wynikać z braku jasności co do odpowiedzialności stron za różne aspekty transportu.
Najważniejsze grupy Incoterms
Incoterms dzielą się na dwie główne kategorie, w zależności od sposobu transportu towarów:
-
Incoterms dla każdego rodzaju transportu:
- EXWEx Works
Termin używany w handlu międzynarodowym, który opisuje, kiedy sprzedawca udostępnia produkt w wyznaczonym miejscu, a kupujący produkt musi pokryć koszty transportu. – Sprzedający dostarcza towar na własnym terenie, a kupujący odpowiada za transport i ryzyko od tego momentu. - FCAFree Carrier
Dostarczenie ładunku wyznaczonemu przez kupującego przewoźnikowi. – Sprzedawca dostarcza towar przewoźnikowi wskazanemu przez kupującego. Ryzyko przenosi się na kupującego w momencie dostawy towaru przewoźnikowi. - DAPDelivered at Place
Dostarczony do miejsca ... - do obowiązku sprzedającego należy dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia i gotowego do wyładunku. Dalsze działania, takie jak wyładunek i odprawa pozostają po stronie kupującego. – Sprzedawca dostarcza towar do miejsca przeznaczenia, jednak kupujący odpowiada za formalności celne i ryzyko od momentu dotarcia towaru. - DDPDelivered Duty Paid
Dostarczone, cło opłacone. Wszelkie koszty i ryzyka związane z towarem oraz formalności celne spoczywają na sprzedającym, aż do momentu, gdy towar zostanie dostarczony do miejsca przeznaczenia. – Sprzedawca dostarcza towar do miejsca przeznaczenia i pokrywa wszystkie koszty, w tym opłaty celne.
- EXWEx Works
-
Incoterms dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego:
- FASFree Alongside Ship
Dostarczenie ładunku wzdłuż burty statku. – Sprzedawca dostarcza towar obok statku, po czym kupujący przejmuje ryzyko i odpowiada za dalszy transport. - FOBFree On Board
Towar dostarczone na statek w porcie załadunku. – Sprzedawca odpowiada za towar do momentu załadowania go na statek, od tego momentu ryzyko przechodzi na kupującego. - CFRtowar dostarczony na pokład statku (Cost and Freight)
Koszty transportu towaru ponosi sprzedawca, a także dokonuje odprawy celnej. Po dostarczeniu towaru na statek dostawa jest uznawana za zrealizowaną. Mimo, że fracht odbywa się na koszt sprzedającego to dalsze ryzyko oraz koszty dodatkowe ponosi kupujący. – Sprzedawca ponosi koszty transportu do portu docelowego, jednak ryzyko przenosi się na kupującego w momencie załadunku towaru na statek. - CIFCost, Insurance and Freight
Koszt, Ubezpieczenie i Fracht (...oznaczony port przeznaczenia). W tej formule uznaje się, że sprzedawca dostarczył towar w momencie, w którym towar ten mijają nadburcie statku w porcie załadowania. Od tego momentu ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru spoczywa na kupującym. – Podobnie jak CFR, jednak sprzedawca musi dodatkowo ubezpieczyć towar na rzecz kupującego.
- FASFree Alongside Ship
Jakie warunki Incoterms wybrać?
Wybór odpowiednich warunków Incoterms zależy od wielu czynników, które należy dokładnie przeanalizować przed podpisaniem umowy handlowej. Oto kilka kroków, które pomogą w podjęciu decyzji:
- Rodzaj transportu – Niektóre Incoterms są przeznaczone wyłącznie dla transportu morskiego (np. FOB, CIF), inne mogą być stosowane dla wszystkich rodzajów transportu.
- Podział kosztów i ryzyka – W zależności od tego, która ze stron ma ponosić koszty i odpowiadać za ryzyko w określonych etapach transportu, należy wybrać odpowiedni Incoterm.
- Preferencje handlowe – Sprzedający i kupujący często negocjują warunki umowy handlowej, w tym Incoterms, w zależności od potrzeb logistycznych i uwarunkowań prawnych.
Korzyści wynikające z zastosowania Incoterms
Zastosowanie odpowiednich warunków Incoterms w logistyce niesie ze sobą szereg korzyści:
- Jasność odpowiedzialności – Użycie Incoterms eliminuje nieporozumienia i spory związane z transportem międzynarodowym.
- Ochrona finansowa – Dzięki precyzyjnemu określeniu odpowiedzialności i kosztów, obie strony mają większą kontrolę nad ryzykiem finansowym związanym z transportem.
- Ułatwienie procesów logistycznych – Incoterms pozwalają na bardziej efektywną organizację transportu, ułatwiają współpracę z przewoźnikami i agencjami celnymi.
Incoterms 2020
Incoterms 2020 to najnowsza wersja międzynarodowych reguł handlowych, które określają podział obowiązków, kosztów i ryzyka między sprzedawcą a kupującym w transakcjach handlowych. Zostały one zaktualizowane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC) i obowiązują od 1 stycznia 2020 roku.
Reguły Incoterms 2020 do pobrania
Jeśli chcesz pobrać wersję Incoterms w PDF, przejdź do formularza poniżej, aby uzyskać dostęp do materiałów. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby lepiej zrozumieć reguły odpowiedzialności i kosztów w międzynarodowej wymianie handlowej.