Chiński Nowy Rok wpływa na przepustowość ładunków do i z Chin oraz Dalekiego Wschodu. Obchody Chińskiego Nowego Roku tradycyjnie trwają 16 dni, począwszy od Sylwestra po Święto Latarni (15 lutego). Jednak wpływa na światowe łańcuchy dostaw jeszcze przez dłuższy czas. Przy bezprecedensowych trudnych warunkach rynkowych oczekuje się, że wpływ Chińskiego Nowego Roku 2022 będzie większy niż zwykle.
Oto kilka czynników, które mogą mieć znaczący wpływ na Twój łańcuch dostaw.
Przemysł i produkcja
Większość firm, a także urzędy w Chinach pozostaje zamknięta podczas oficjalnych świąt państwowych, a przewoźnicy zmniejszą przepustowość w odpowiedzi na niższy popyt.
Wiele osób wraca do swoich rodzinnych miast, aby świętować Chiński Nowy Rok z rodzinami przed oficjalnym rozpoczęciem wakacji, więc niektóre zakłady produkcyjne mogą zostać zamknięte na dłuższy czas. Normalny poziom produkcji zwykle wznawia się po kilku tygodniach lub nawet po miesiącu, a więc nawet w połowie lutego.
Sytuacja związana z COVID
Od początku grudnia w Zhejiang, Shaanxi i Henan pojawiły się ogniska epidemii, które wpłynęły na produkcję, procesy logistyczne i dostawy w konsekwencji powodując zaległości i opóźnienia.
Zimowe Igrzyska Olimpijskie
Zimowe Igrzyska Olimpijskie odbywają się w Pekinie w dniach 4-20 lutego. Nie jest pewne, w jaki sposób wpłynie to na łańcuch dostaw, ale spodziewamy się, że poziom kontroli bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych i kontroli drogowych zostanie zwiększony w niektórych obszarach, co może również wpłynąć na łańcuchy dostaw w nadchodzącym miesiącu (tzw. Wąskie gardła).
Sytuacja na rynku
Co roku przed Chińskim Nowym Rokiem obserwujemy wzrost natężenia na rynku transportu i logistyki. Popyt na eksport z Chin utrzymuje się na wysokim poziomie, a przepustowość jest bardzo ograniczona we wszystkich rodzajach transportu – lotniczym, morskim, kolejowym i drogowym.
Rynek transportu lotniczego boryka się z niedoborem przepustowości w szczycie sezonu. Wraz ze wzrostem ruchu w portach lotniczych obserwujemy przenoszenie ładunków z drogi morskiej na powietrzną. Stabilność rynku transportu lotniczego została zakłócona również przez kolejne warianty COVID. Na przykład od grudnia HKG doświadcza znacznego niedoboru siły roboczej w terminalu, co prowadzi do opóźnień i odwołań lotów.
Przepustowość i możliwości frachtu morskiego nadal borykają się z zatłoczeniem portów. Wraz z wybuchem epidemii COVID w niektórych portach mogą występować znaczne opóźnienia, możliwe są również puste rejsy. Spodziewamy się ograniczonej zdolności przeładunkowej w południowych Chinach, ponieważ usługi feederowe z południowych Chin do i z delty Rzeki Perłowej zostały zawieszone od grudnia do początku Chińskiego Nowego Roku.
Transport kolejowy i drogowy z Chin do Polski i Europy
Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, usługi transportu kolejowego będą dostępne bez większych zmian. Jednak z powodu epidemii COVID mogą występować opóźnienia. Z kolei przepustowość transportu drogowego powróci do normalnego poziomu prawdopodobnie dopiero na początku marca.