Skutki nowych przepisów związanych z Pakietem Mobilności z pewnością wpłyną na koszty transportu drogowego w Europie.
Od lutego 2022 roku zawodowi kierowcy jeżdżący na trasach międzynarodowych są zobowiązani do odbywania odpoczynku w hotelu, zamiast we własnym pojeździe oraz do powrotu do kraju co 8 tygodni. Ponadto ich wynagrodzenia będą teraz bazowały na stawkach obowiązujących w krajach, w których faktycznie pracują, czyli przez które przejeżdżają, a nie na poziomie w ich kraju ojczystym. Nowe regulacje w zakresie wynagrodzeń nie dotyczą transportu bilateralnego.
Wszystkie firmy zajmujące się transportem międzynarodowym czeka też więcej pracy związanej z administracją i sprawozdawczością.
Te zwiększone koszty, które muszą ponieść przewoźnicy, wpłyną na ceny transportu drogowego w całej Europie. Na kontynencie ogłoszono już podwyżki w przedziale od 9% do 18%.
Więcej informacji o Pakiecie Mobilności
Pakiet podzielony jest na trzy „podpakiety”, a niektóre z tych przepisów zostały już wdrożone w latach 2017-2019.
Surowsze przepisy dotyczące kabotażu
-
zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców
-
wprowadzenie specjalnych zezwoleń i tachografów w samochodach dostawczych
-
obowiązek powrotu do kraju (siedziby firmy) raz na każde 8 tygodni
-
kierowca musi wracać do kraju pochodzenia co 4 tygodnie
-
wynagrodzenia kierowców za jazdę w krajach trzecich muszą być dostosowane do poziomu kraju, w którym wykonywany jest przewóz
-
surowsze przepisy dla firm pocztowych i kurierskich
-
ręczna rejestracja wszystkich ciężarówek przekraczających granice w Europie