Powrót div_539 (2)

Rynek transportu morskiego znów jest rozchwiany

Globalny rynek transportu morskiego jest aktualnie mocno rozchwiany. Wynika to m.in. z niestabilności globalnej gospodarki, blokady Kanału Sueskiego, czy ponownego wzrostu cen frachtu morskiego. Czynniki te stworzyły burzliwe środowisko dla handlu międzynarodowego, budząc liczne pytania i obawy w branży logistycznej. Staramy się zwrócić uwagę na niektóre z nich.

Wysokie ceny transportu morskiego z Azji

Aktualnie ceny frachtu morskiego nie napawają optymizmem. Stawki utrzymują się w trendzie wzrostowym i trudno obecnie dokładnie przewidzieć, na jakim poziomie utrzymają się w perspektywie najbliższych tygodni i miesięcy. Z pewnością nie należy spodziewać się radykalnych obniżek.

Jak będą wyglądały duże dostawy świąteczne z Azji?

Importerzy z dużym wyprzedzeniem planują produkcję i dostawy towarów przeznaczonych na okres Świąt Bożego Narodzenia. Na rynku pojawiają się obawy o to, jak będzie wyglądała organizacja i przede wszystkim koszty frachtu morskiego z Azji, z towarami przeznaczonymi do sprzedaży w okresie świątecznym. Producenci i sprzedawcy polegają w dużym stopniu na terminowych dostawach, aby sprostać zapotrzebowaniu na święta. Wszelkie opóźnienia mogą mieć znaczące konsekwencje organizacyjne i finansowe. Sektor logistyki stoi przed dużym wyzwaniem znalezienia rozwiązań, które mogą złagodzić potencjalne opóźnienia i zapewnić, że produkty dotrą do odbiorców na czas.

Kiedy Kanał Sueski zostanie ponownie otwarty?

Kolejnym istotnym pytaniem jest otwarcie Kanału Sueskiego. Po wznowieniu normalnej działalności kanału, przewiduje się, że stabilizacja działań żeglugowych może potrwać nawet 2-3 miesiące. W tym okresie oczekuje się, że stawki frachtu powinny dość szybko spaść z powodu nadwyżki przepustowości. Nadwyżka ta będzie wynikiem przywrócenia normalnych tras żeglugowych (nie wokół Afryki), co powinno stworzyć tymczasowy wzrost dostępnej przestrzeni ładunkowej.

Dodatkowo, kilka innych czynników, takich jak koszty paliwa, dostępność siły roboczej i efektywność portów, wpłynie na to, jak szybko rynek się unormuje. Jednak wciąż ciężko przewidzieć, kiedy Kanał Sueski może zostać ponownie otwarty dla ruchu statków towarowych.

Dlaczego mamy niedobór kontenerów morskich?

Niedobór kontenerów jest kolejnym poważnym problemem nękającym branżę. Europejskie trasy żeglugowe zostały mocno dotknięte kryzysem na Morzu Czerwonym, zmuszając wiele statków do wyboru dłuższej trasy wokół Afryki. Te zmiany obciążyły afrykańską trasę, która pierwotnie była zaprojektowana z ograniczoną przepustowością.

Nagłe zwiększenie ruchu statków w tej części świata powoduje oczywiście dłuższy czas podróży i zwiększone potrzeby przeładunkowe w portach. W miarę, jak coraz więcej statków konkuruje o dostęp do portów, zatory stały się poważnym problemem. W konsekwencji wiele kontenerów nie wraca na czas do punktów wyjściowych, co pogłębia problem niedoboru kontenerów. Ten niedobór nie jest tylko wyzwaniem logistycznym, ale również finansowym, ponieważ podnosi koszty transportu i zakłóca łańcuchy dostaw.

Diamond Tier – co to jest?

Koncepcja Diamond Tier również stała się tematem dyskusji. Tzw. Diamond Tier to opłata, którą niektórzy armatorzy pobierają za priorytetową obsługę ładunków. To usługa premium, która ma zapewnić, że towary będą transportowane z najwyższym priorytetem, zmniejszając opóźnienia i zapewniając bardziej przewidywalne terminy dostaw.

Dla firm z pilnymi potrzebami transportowymi zrozumienie i ewentualne wykorzystanie Diamond Tier może być kluczowe dla utrzymania płynności operacyjnej. Warto mieć świadomość takiego rozwiązania. Należy się jednak liczyć ze znacznie wyższymi kosztami frachtu.

Bądź na bieżąco - skontaktuj się z nami

Porozmawiaj z nami o swoich potrzebach związanych z transportem morskim. Jesteśmy zaangażowani w zapewnienie najlepszej możliwej pomocy naszym klientom.

Niezależnie od tego, czy potrzebujesz porady dotyczącej zaplanowania dostawy, wyboru odpowiedniej linii żeglugowej, czy zrozumienia najnowszych trendów rynkowych, jesteśmy tutaj, aby pomóc. Podejmowanie właściwych decyzji w tym zmiennym środowisku nie jest łatwe, ale dzięki naszemu doświadczeniu możesz zoptymalizować swoją strategię transportową i zminimalizować zakłócenia w swoim łańcuchu dostaw.

Piotr Kaleńczuk

Piotr Kaleńczuk

General Manager Poland
Joanna Chmielińska

Joanna Chmielińska

Sales Representative