Celem nowych przepisów Pakietu Mobilności jest uregulowanie warunków pracy i odpoczynku kierowców samochodów ciężarowych oraz zapewnienie równego dostępu do zawodu i rynków lokalnych. Dzięki nowym przepisom międzynarodowy kierowca ciężarówki będzie miał prawo do lepszego wynagrodzenia związanego z podróżą służbową, zwłaszcza w przypadku, gdy zarobki w kraju dostawy są wyższe niż w kraju ojczystym kierowcy.
Nowe zasady obowiązujące od 2020 roku
-
pracodawca pokrywa koszty tygodniowego odpoczynku nocnego kierowców
-
kierowcy muszą wracać do kraju zamieszkania co 4 tygodnie
-
dzienny i tygodniowy czas jazdy może zostać wydłużony o jedną godzinę, aby móc wrócić do domu na tygodniowy lub dzienny odpoczynek
Fundamentalne zmiany, które będą obowiązywać od lutego 2022 roku
-
surowsze przepisy dotyczące kabotażu
-
zmiany w regulacjach czasu pracy kierowców
-
wprowadzenie pozwoleń i tachografów w samochodach dostawczych
-
obowiązek powrotu aut ciężarowych do siedziby firmy co osiem tygodni
-
powrót kierowcy do kraju pochodzenia będzie obowiązkowy co 4 tygodnie
-
wynagrodzenie kierowców za kabotaż i jazdę do krajów trzecich powinno być na poziomie kraju, w którym wykonywany jest przewóz
-
rejestracja wszystkich ciężarówek przekraczających granice w Europie
Nowe przepisy, które mają obowiązywać od 2023 roku
-
wprowadzenie tachografów cyfrowych z GPS we wszystkich pojazdach
Oczekiwane skutki wprowadzanych przepisów i regulacji związanych z Pakietem Mobilności
-
dla firm transportowych działających w Europie Zachodniej bardziej atrakcyjne będzie posiadanie bazy w Europie Zachodniej lub Środkowej niż w krajach bałtyckich lub Europie Południowo-Wschodniej
-
oczekuje się, że niedobór kierowców wzrośnie ze względu na obniżoną produktywność
-
wzrost wynagrodzenia za dni wolne od pracy może skutkować niższą wydajnością kierowców, a tym samym koniecznością zatrudniania większej ich liczby, aby utrzymać tę samą liczbę aut pracujących w pełnym wymiarze godzin
-
niedobór samochodów ciężarowych w Europie Zachodniej zwiększy się ze względu na wymogi dotyczące powrotu do kraju siedziby firmy (więcej ciężarówek jeżdżących do i z krajów ojczystych). Dla firm z Polski może to być 2/40 dni lub 5%, dla innych krajów może to być nawet 10%
-
dieta dla kierowców w praktyce zostanie zastąpiona wyższą pensją. Oznacza to, że 65% wynagrodzenia będzie opodatkowane i obciążone składkami na ubezpieczenia społeczne po wprowadzeniu Pakietu Mobilności. Dla firm przewozowych oznacza to wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców o 24%
Jak powyższe zmiany wpłyną na naszych klientów
-
niższa produktywność wszystkich kierowców jeszcze bardziej zwiększy możliwości na rynku – to z kolei może wpłynąć na wzrost kosztów i wydłużyć czas realizacji.
-
rezerwacje powinny być dokonywane z większym wyprzedzeniem
-
w miarę możliwości polecamy transport morski lub kolejowy
Również kabotaż zostanie uregulowany w taki sposób, aby kierowcy z krajów UE, zarabiający więcej, nie byli w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej w porównaniu z kierowcami z krajów o niższych wynagrodzeniach.
Dla firm logistycznych i transportowych nowe przepisy pociągną za sobą zmiany strukturalne. Mali i średni przewoźnicy z Europy Wschodniej z dużym prawdopodobieństwem skoncentrują się na rynkach krajowych, ponieważ koszty finansowe transportu towarów do innych krajów UE będą nieopłacalne. W związku z tym spodziewane są niedobory zasobów i możliwości transportowych w Europie Zachodniej oraz nadwyżki w Europie Wschodniej.
Więcej informacji o Pakiecie Mobilności oraz zmianach w przepisach: https://www.iru.org/who-we-are/where-we-work/europe/european-commission-mobility-package